Blog

Co je to zdravé stravovanie?

Čo je to zdravé stravovanie? Je to nakupovanie v obchodoch a sektoroch zdravej výživy BIO produktov alebo ako poznám, že sa naozaj zdravo stravujem? Na túto otázku hľadá odpoveď mnoho ľudí, preto mi dovoľte, aby sme si vysvetlili čo zdravé stravovanie znamená.

Zdravé stravovanie predstavuje racionalnu vyvazenu stravu, ktora poskytuje cloveku dostatok vsetkych makronutrientov (bielkoviny, sacharidy, tuky) a mikronutrientov (vitaminy, mineraly, stopove prvky).

Zdravé stravovanie predstavuje stravovanie pomocou kombinacii jedal, ktore su v sulade s prirodzenym travenim a zbytocne neznecistuju traviace ustrojenstvo a nevedu k zbytocnemu ukladaniu tuku v podkozi.

Zmena k zdravemu stravovaniu sa neda spravit naraz a rychlo. Ak budete pracovat na svojom stravovani cez male zmeny a dlhsie, je pravdepodobnejsie, ze si tieto navyky osvojite a udrzite dlhsie. Neskor sa Vam nebude zdat, ze vynakladate extra cas navyse.

Zásady zdravého stravovania:



  1. 1. Jedzte pestru stravu. Tym zarucite dostatocny a vyvazeny prijem vsetkych potrebnych zivin. Napriklad cim farebnejsi zeleninovy salat je, tym viac roznych vitaminov a mineralov obsahuje.

  2. 2. Neprejedajte sa a ani nedojedajte. Vase telo Vam samo povie, kedy ma dost.

  3. 3. Jedzte potraviny s malym obsahom zivocisneho tuku. Obmedzte spotrebu tucneho masa a udenin, obsahuju vela zivocisneho tuku.

  4. 4. Obmedzte spotrebu cukru. Caj a kavu pite nesladene, pite len nesladene napoje a obmedzte spotrebu sladkosti.

  5. 5. Konzumujte dostatocne mnozstvo ovocia a zeleniny a potravin pripravenych z celozrnnych obilnin. To Vam pomoze prijat dostatocne mnozstvo vitaminov a mineralov.

  6. 6. Nesolte prilis. Obmedzte prijem kuchynskej soli a potravin s vysokym obsahom sodika.

  7. 7. Pite dostatok vody pocas dna. Odporucane mnozstvo je 2 – 4 litre vody rozdelene rovnomerne pocas dna. Kazdy den zacinajte poharom vody.

  8. 8. Alkoholicke napoje prijmajte s mierou. Denne mnozstvo by nemalo prekrocit 1 pivo alebo 2 dl vina alebo 0,5 dl liehovin.

  9. 9. Jedzte pravidelne kazde 3-4 hodiny mensiu porciu jedla, 4-5 krat denne.

  10. 10. Jedzte pomaly. Kazde susto prezujte 20-30 krat, alebo polozte pribor medzi sustami.

  11. 11. Priblizne pol hodinu pred jedlom vypite pohar vody. Nemali by ste zapijat jedlo vodou ihned po dojedeni, pretoze sa zmensi koncentracia traviacich stiav v traviacom ustrojenstve.

  12. 12. Nezdravy tuk zamente za zdravy tuk. Vyprazane jedla konzumujte vynimocne. Zivocisny tuk zamente za rastlinny (oleje lisovane za studena, orechy, semena, avocado). Konzumujte aspon 2krat tyzdenne morske ryby a plody more, tie obsahuju esencialne mastne kyseliny Omega 3-6-9.

  13. 13. Jedzte potraviny bohate na vlakninu. Ta Vam pomoze udrzat Vase traviace ustrojenstvo ciste.

  14. 14. Jedzte viac zeleniny. Uprednostnujte surovu a naparenu zeleninu pred vysmazanymi zeleninovymi jedlami.

  15. 15. Raz za mesiac si naplanujte ocistny den pre detoxikaciu organizmu. Jedzte alkalicke ovocie a zeleninu pocas celeho dna a vyradte maso. V tento den jedzte grapefruity, jablka, banany, marhule, broskyne. Zo zeleniny mozte vsetko, paradajky, paprika, uhorka, kapusta, brokolica, karfiol, zemiaky, zelene salaty.

16. Zacnite sportovat. Aj 30 minut sviznej chodze denne Vam pomoze optimalizovat Vase zdravie.

Napísali o nás:

Články