Blog

Príprava na súťaž 1. časť

Milí čitatelia, dovoľte mi, aby som sa s vami podelil o svoje súťažné skúsenosti vo fitness, poznatky a informácie, ktoré som na počas tohto obdobia nadobudol.

 Na prvú súťaž som sa rozhodol ísť niekedy v lete minulého roku, keď som opäť experimentoval so stravou a s tréningom podľa štúdií. Vtedy mi napadlo, že by to bolo vhodné aj pre môj kariérny a osobnostný rast, zúčastniť sa a pripraviť na súťaž kulturistického charakteru, nabrať skúsenosti aj v súťažnej sfére a samozrejme vybudovať si lepšie meno na trhu a zviditeľniť sa viac. Moja cesta však nebola taká ľahká. Mal som predtým problémy s trávením a lekárka mi po testoch oznámila, že trpím histamínovou intoleranciou. Navyše pomocou testu na intolerancie potravín som si zistil, že nemôžem jesť pšenicu, lepok, vajcia, kravské mlieko a kukuricu. Tiež mi bola diagnostikovaná pleseň v črevách, s ktorou som bojoval vyše roka. Napokon však úspešne a stálo za to to vydržať. Vďaka prísnej bielkovinovej diéte som schudol viac ako 10kg, samozrejme pri pracovnom 12 hodinovom zaťažení aj zo svalovej hmoty. Pri 80kg som sa na seba pozrel do zrkadla a pomyslel som si, že som veľmi schudol a moje svaly som stratil. To ma vnútorne namotivovalo, aby som niečo s tým spravil. Hneď som si sadol za stôl a okamžite vypracoval stravovací plán, ktorý bol síce veľmi okresaný, vďaka intoleranciám, ale aspoň prepočítaný, že som bol presvedčený, že bude fungovať. Bolo tam mäso, rôzne druhy, strukoviny, zelenina, ryža, ryžové cestoviny, varené zemiaky, šunka, orechy a oleje. Pôsobí to na človeka dosť chudobne, keď si to len tak prečíta, ale dá sa s tým pekne valírovať a človek nemá pocit prílišnej monotónnosti. A fungovalo to. Za tri tyždne som hneď pribral 3 kg pri udržaní si množstva tukovej vrstvy. V tejto strave a tvrdom tréningu som pokračoval až do septembrovej dovolenky, kedy som dokázal behom dvoch mesiacov pribrať na 88kg pri rovnakom množstve tuku. Po návrate z dovolenky som v tvrdom tréningu a správne nastavenou jedálničku pokračoval ďalej. Niekedy v decembri som však od prísneho jedálnička upustil a doprial si aj sladkosti a jednoducho všetko na čo som mal chuť. Tiež obdobie Vianoc bolo obdobie, kedy som si na stravu nedával pozor, doprial som si aj rezeň s majonézovým šalátom :)

Po vianočných sviatkoch a Novom roku som sa opäť pustil do tvrdého tréningu a správne nastaveného jedálnička. Túžba po súťažení mi nedávala ani sekundu vydýchnuť, stále som nad tým rozmýšlaľ a dlho som všade hľadal informácie o súťažiach, najmä na zahraničných stránkach, na ktorých môžem odštartovať moju súťažnú kariéru, keďže som chcel súťažiť v kategórii, ktorá na Slovensku ešte nie je zavedená. V USA sú takéto súťaže snáď každý týždeň počas väčšiny časti roka. No mne ostávalo len zopár možností, Anglicko, Rakúsko, Česko, Maďarsko, krajiny, do ktorých nebol pre mňa problém vycestovať a zároveň by to nebolo pre mňa príliš finančne náročné.

Až ma jedného dňa začiatkom tohto roka napadlo pozrieť sa na stránku rakúskej federácie IFBB, či neusporadúvajú nejaké medzinárodné súťaže s touto kategóriou. Zhodou okolností som našiel Medzinárodné majstrovstvá vo fitness vo Viedni, na ktoré som sa chcel jednoznačne pripraviť a skúsiť súťažné pódium. Nakontaktoval som sa na slovenský zväz SAKST a zistil aké sú možnosti môjho súťažného štartu. Zaregistroval som sa do zväzu IFBB Slovakia a prihlásil sa na súťaž vo Viedni. Prípravu na súťaž som začal 1.2.2014. Trvala 10-12 týždňov poctivej diéty a poctivého tréningu. Niektoré dni som trénoval dvojfázovo, napríklad doobeda kardio a poobede činky + kardio. Viac o mojom tréningu a stravovaní napíšem v ďalších článkoch.

26.4.2014 nastal pre mňa deň s veľkým D. Moja prvá súťaž vo fitness. Cítil som sa šťastne, naplnený životom a hlavne radostne, že som to dokázal dotiahnuť až do finále. Keďže to bola moja historicky prvá súťaž vôbec, bol som presvedčený o tom, že moja forma je výborna, no po príchode na miesto som pri pohľade na ostatných pretekárov zistil, že som príliš chudý. Moje svaly vyzerali prázdno. Samozrejme bral som to ako prvú skúsenosť a viem, že sa dokážem rýchlo poučiť z vlastných chýb, som preborník v analyzovaní skutočností, takže som hneď vedel, kde som spravil chyby a viem, že na ďalších súťažiach to spravím opäť úplne inak. Medzinárodné majstrovstvá vo Viedni boli európskeho charakteru a bola tam naozaj veľká konkurencia borcov z rôznych krajín Európy ako Slovinsko, Maďarsko, Ukrajina, Island, Nemecko, Rakúsko, Česko a iné. Na vôbec prvú súťaž som si vybral dosť ťažkú súťaž, čo poviete?  Ale mne to nevadilo, lebo ja sa rád učím od lepších a kritická spätná väzba ma dokáže posunúť omnoho viac dopredu. Do finále postupovalo 6 pretekárov z 21. Ja som sa však do finále neprebojoval a celkovo som skončil na 16.mieste. Čo na prvú súťaž európskeho charakteru nebolo vôbec zlé. Jednoznačne som však videl obrovské rezervy v svalovom objeme. Finalisti mojej kategórie mali skoro dvakrát toľko svalovej hmoty ako ja. Takže jednoznačne musím ešte potrénovať na svalovom rozvoji.

Týždeň na to, 3.5.2014 sa konala ďalšia súťaž, Majstrovská Moravy a Slezska v Přerove. Vedel som, aké chyby som spravil pred prvou súťažou a preto som sa zameral na ich odstránení. Vedel som, že svaly musím poriadne dočerpať energicky, preto som sa zameral na omnoho vyššie dávky jedla. Za tento týždeň som dokázal zväčšiť svalový objem a tiež zlepšiť pozóvanie, v ktorom som mal na prvej súťaži tiež ešte značné rezervy. To mi zaručilo lepšie umiestnenie ako na predchádzajúcej súťaži, pričom by som povedal, že konkurencia pretekárov bola ešte väčšia. Do finále postúpilo 8 pretekárov z 23 prihlásených. Ja som sa však do finále opäť neprebojoval, no celkovo som skončil na 13.mieste, čo bol pre mňa opäť posun vpred. Na záver musím povedať, že na súťažnom pódiu ide o dva hlavné veci, ktoré zaručujú víťazstvo. Jedna je svalový rozvoj, to znamená, že treba mať viac svalovej hmoty ako si človek myslí. Ja som si myslel, že jej mám už aj dosť a preto som išiel do kategórie Men’s Physique, v ktorej som si myslel, že nebude prvoradý svalový objem. No opak bol pravdou. A druhá vec je súťažné pózovanie, resp. vedieť sa predať na pódiu. Vedieť ukázať svoje prednosti, napnúť všetky svaly a ukázať proporcie aj vyrysovanosť a hustotu svalstva. Jednoznačne si dovolím tvrdiť, že i keď mám väčšie rezervy vo svalovom objeme oproti ostatným pretekárom, idem hrdo do toho a budem sa snažiť pribrať ďalších 5-10kg čistej svalovej hmoty poctivým tréningom a stravou a určite súťažné pódium ešte vyskúšam. Kedy to sa uvidím podľa toho ako budem schopný budovať hmotu. Buď tento rok ešte na jesen v októbri alebo budúci rok opäť na jar v máji.

V ďalších článkoch budem písať o tréningu a strave. Tak sa určite máte na čo tešiť.

S pozdravom Martin

Napísali o nás:

Články